De eerste lessen !

Weblog 3: 29-30 september

De eerste twee weken gingen vlot  voorbij, en als je verwacht dat het minder ging worden, dan heb je het goed mis. Omdat mijn programma niet heel veel gaten heeft, lijken dagen maar luttele minuten te duren. Dat heeft zijn voordelen, maar het is zeker niet altijd even leuk.

Mijn vakkenprogramma is niet bepaald wat je verwacht als je je middelbareschool in Nederland zou afsluiten: als ‘normale’ vakken heb ik Engels, wiskunde, geschiedenis, ESS (Environmental social studies). Dit laatste is vergelijkbaar met aardrijkskunde. Verder heb ik als tweede taal Arabisch (voor beginners). En tenslotte, misschien wel het meest tot de verbeelding sprekende vak wat ik heb: Film! Dit gaat om de studie van de film(geschiedenis) en het film maken. Op dit moment maken we al een filmpje waarin we de basics van het film maken moeten toepassen, en we moeten ook een productie portefeuille maken over hoe we het filmpje gemaakt hebben: voor de productie, tijdens de productie en na de productie. Je moet voor die productie in de rol stappen van bijvoorbeeld filmregisseur,  cameraman  en film editor/bewerker. Je zou verwachten dat je ook als acteur een portefeuille kan maken, maar dat is in het IB (International Baccalaureat) dus niet zo. Er is in maart 2015 ook een Europees school film festival waar we naar toe proberen te gaan !

Over de andere vakken. In  de lessen Arabisch begonnen we eerst met de gespreksbeginselen zoals hoe je goede morgen moet zeggen – صباح الخير, Sbah el-khir,  (lees het in Arabisch geschreven van rechts naar links), uitspraak is : Tsbach-el Gher- en daarna begonnen we pas met het alfabet. Een beetje een rare volgorde , maar nu gaat het wel. Ik heb de uitspraak van elke van de 28 letters nu wel voor elkaar, maar alle letters moet ik nu nog wel uit mijn hoofd leren. Nu ben ik toch wel blij dat ik de rollende r ken en die typische harde g kan, want als ik hier sommige mensen hoor wier moedertaal Engels is, oeioeioei… Ook zijn we nu al bezig met het leren van de schrijfwijzen van  de verschillende Arabische letters, want er is een verschillende schrijfwijze voor (bijna) elke letter in het Arabische alfabet. Het ligt er maar net aan waar die letter in het woord staat, want je hebt dus verschillende schrijfwijzen voor letters in het begin, midden of het einde van het word. Best wel ingewikkeld dus soms, maar ik heb het gevoel dat deze dingen zeker wel gaan lukken.

Voor Engels hebben we het  vooral, of eigenlijk alleen, over Engelse literatuur. Er wordt verwacht dat als je Engels HL (Higher Level) neemt, je alle grammatica en spelling al kent. Dat klopt eigenlijk ook wel. Nu lezen we een biografie over Nelson Mandela, geschreven door zijn secretaresse, nadat hij overleden was. Dat is wel een dike pil zeg… Gelukkig hou ik van lezen, dus ik heb er niks op tegen. Ook hebben we al een toetsje gehad waarbij we onze literaire woordkennis in voorbeelden moesten toepassen. Woorden zoals innuendo, woordspeling, metafoor en eufemisme. Kennen jullie die allemaal?

Voor geschiedenis hebben we eerst gepraat ove hoe je bepaalde vraagstellingen moet aanpakken in examens die eraan komen. Sinds twee lessen praten we over de eigenlijke stof. Op het moment hebben we het over het imperialistische Russland vanaf 1853 tot 1917. Dat is heel specifiek ja, en dat komt ook omdat dat een onderdeel van het examen wordt. Met ESS gaat het over het milieu, en ik merk ook op dat er een deel is dat verdacht veel op biologie lijkt. We hadden het over de voedselketens bijvoorbeeld. Wiskunde ? Eh… ja , dat gaat dus vooral over wiskunde. Daar hoef -en wil -ik niet meer zo veel over uit te leggen, want wat wiskunde inhoudt, weet iedereen wel. Vandaag, maandag de 29ste had ik ook mijn eerste wiskunde toets.

Zo gaan de lesuren voorbij, en we krijgen ook nog eens flink wat huiswerk te verwerken. Maar de gedeelten  die ook over deze school gaan, en waar ik nog niks over heb verteld, zijn de CAS gedeelten. Terwijl die toch ook de dagen veel sneller voorbij laten gaan. CAS betekent: Creative, Active en Service. Dit hoort bij het IB diplom program. Je hoort bepaalde buitenschoolse activiteiten voor jezelf te doen, zoals in clubjes meedoen die daarvoor bedoeld zijn of sporten, of op het terrein van EMIS klusjes doen. Zodat je je acht doelstellingen haalt aan  het einde van het jaar. De acht doelstellingen zijn : 1.Bewustzijn (van omgeving) 2. Uitdaging 3. Initatief 4. Samenwerking 5.Engagement. 6. Waarden 7. Ethiek 8. Nieuwe vaardigheden.

Er zijn heel wat clubjes opgericht intussen. Zo heb je de sportclubjes, waaronder hardlopen, voetballen en basketballen. Dan zijn er nog wat clubjes die meer op vermaak zijn gericht. Zo heb je een theaterclub, een glee-club (zingen) en een Just-Dance club, waar je danst op muziek van de Just-Dance gaming serie. Er is een environmental club, die opgericht is door de leraar van ESS. Dan heb je ook nog de PUT-Club (= Picking Up Trash Club). De serieuzere clubs zijn een debatteerclub en een Model United Nations club ofwel MUN. Ik heb niet alleen toegekeken hoe die clubjes opgericht werden, want last but certainly not least heb ik de filosofieclub opgericht! Hierin zitten we in een soort kring en wisselen we van gedachten over een bepaald onderwerp en we houden ervan om dan ook te verwijzen naar de oude filosofen. In een later stadium wil ik er nog iets georganiseerders van maken, zodat het een beetje lijkt op de filosofielessen van het Sint-Jans Lyceum waar ik op zat. Maar dan zonder de eindeloze theorie die we daar moesten leren! Wat ik ook nog kwijt wil is dat we in de tweede week van EMIS de leerlingenraad hadden opgericht. Die raad bestaat uit 12 leerlingen. We moesten verkiezingen houden zodat er mensen gekozen konden worden. Ik had me verkiesbaar gesteld als hoofd van de co-ed dorm, ofwel de de hal waar zo wel de meiden als de jongens wonen. Ik had maar één tegenkandidaat en toen we uiteindelijk een gelijk aantal stemmen hadden gehaald (13), werd het muntje gooien. Ik koos kop, en ik won ! Dus nu zit ik ook in de leerlingenraad, en wij moeten het open huis organiseren op 23 oktober, waar veel belangrijke mensen die EMIS hebben geholpen bij het oprichten , komen.

Al deze dingen kosten je aardig wat tijd, en wat ik dus al vaker gezegd heb en nog graag een keer wil herhalen : voordat je het weet is je dag voorbij. De weekends zijn altijd een aardige afwisseling van de drukke studieweek. Ondanks dat je dan ook nog huiswerk opkrijgt… Af en toe doen we nog dingen in het weekend, die soms ook vol gepland staan. Dat is niet altijd even leuk. Zo was er in het eerste weekend een zwemwedstrijd waar ik over verteld heb, en in het tweede weekend kwam er een Israelische dokter langs van Artsen zonder grenzen, die in een lezing over zijn ervaringen vertelde. In het derde weekend was er een compassionate listening workshop, waar -de naam zegt het al- je leerde om beter naar het verhaal van andere mensen te luisteren en ze beter te kunnen begrijpen. Ik vond het niet echt heel interessant, want ik had het gevoel dat ik al de dingen die ze vertelden al een keer gehoord had.

De laatste schoolweek ging voor Rosh Hasjana (joods nieuwjaar) ging snel voorbij, en dat kwam vooral omdat die maar een halve week duurde. Op dinsdagavond zijn ik en Rodrigo uit Brazilië naar een gastgezin gegaan in Herzliya, een stad 10 minuten verderop met de auto.  De familie waar ik naar toe ging, kende Rodrigo al omdat hij daar eerder geweest was. Ik ging met hem mee omdat we intussen al goede vrienden zijn geworden. In de paar dagen van het lange weekend (24-27 September) zijn we naar allemaal plaatsen in Israël gegaan, zoals de oude havenstad Akko, naar het noorden waar de grens met Libanon ligt, Haifa en Jaffa, de oude stad van Tel Aviv. Ook zijn we nog een middag in een oude Romeinse ruïne geweest, genaamd Apollonia. We hadden het erg naar ons zin de afgelopen dagen. Nu zit ik dus weer op school, en aan het einde van de week is het weer vakantie, namelijk Jom Kippoer.

Dankjewel voor het lezen, Michiel

P.S: Omdat ik nu weer bij ben met het vertellen van mijn gebeurtenissen tot het heden, ga ik de posts iets minder vaak doen, maar nog steeds met regelmaat, dus zeg maar om de 2 weken komt er hier weer iets op te staan.

 

Advertisements

2 thoughts on “De eerste lessen !

  1. Wat leuk te lezen Michiel!
    Het klinkt allemaal flink pittig, maar ook avontuurlijk.
    We gaan nu gauw je foto’s kijken!!

    Groetjes van Joost, Ingrid, Luc en Evi

    Like

  2. Hoi Michiel,

    Erg bijzonder en bedankt dat je het met ons deelt.
    Veel succes met alle activiteiten, je lijkt je moeder wel 🙂

    studeer ze en geniet ook
    Groeten
    Elisabeth

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s